اخبار الشتراخبار لرستانالشتر لرستان

هشدار دامپزشکی الشتر برای تب مالت

تب مالت بیماری شایع مشترک انسان و حیوان

پیک ایشتار –  مهرداد دولتشاه ریس دامپزشکی شهرستان سلسله، با اشاره به خطرناک و مشترک بودن این بیماری بیان نمود در شهرستان سلسله  به دلیل فراوانی مصرف سنتی فرآورده های دامی نظیرشیر‌، ماست، پنیر و دیگر فراورده های خام دامی اظهار داشت:  باید این قضیه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: یکی از علائم مهم این بیماری در دام سقط جنین است که دامداران بایستی توجه ویژه ای به این قضیه داشته باشند.همچنین مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیم پخته و تماس نزدیک با دام مبتلا به بیماری، از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان است که برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت، در وهله اول دام‌های مبتلا به بروسلوز بایستی از گله حذف شوند و همچنین شیر خام حتماً قبل از مصرف جوشانده شود.

دولتشاه در ادامه بیان داشت راه‌های‌ انتقال بیماری‌ به ‌انسان مصرف شیر خام آلوده یا فرآورده‌های لبنی حاصل از آن که به خوبی جوشانده نشده باشند.
استنشاق هوای آلوده در محیط‌های نگهداری دام آلوده
ورود باکتری از راه خراش‌های پوستی و ملتحمه چشم
موارد بروسلوز انسانی ناشی از مصرف گوشت و فراورده‌های آن کمتر از موارد ناشی از مصرف فراورده‌های لبنی آلوده است؛ دلیل این امر، پختن مناسب گوشت دام و حساسیت باکتری بروسلا(عامل بیماری تب مالت) به دماست.

توصیه ها و راهکارهایی در زمینه پیشگیری از تب مالت در انسان و دام:
همشهریان محترم توصیه های کارشناسان دامپزشکی در خصوص بیماری تب مالت(بروسلوز) به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را جدی بگیرند.
واکسیناسیون دام‌ها توسط دامداران در جهت جلوگیری در ابتلا به این بیماری
تهیه شیر از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی و بهداشت شهرستان که کلیه مراحل آزمایش شیر و پایش آن توسط کارشناسان این اداره انجام گرفته باشد.
جوشاندن شیر به مدت 10-5 دقیقه در حرارت 60 درجه (میکروب تب مالت در شیر با جوشاندن از بین می‌رود)؛
استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس غیر قابل نفوذ در زمان تماس با دام
خودداری از مصرف شیر خام یا جوشانده نشده؛
خودداری از مصرف پنیر تازه محلی مگر این که پنیر حداقل چهل روز در آب نمک نگهداری شده باشد( برخی منابع تا 2 ماه را نیز توصیه کرده‌اند)؛
مصرف شیر و سایر فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و سالم
مراکز فروش بستنی محلی به مسئله مهم جوشاندن شیر در تهیه بستنی توجه ویژه داشته باشند.

دولتشاه تصریح کرد: دامپزشکی شهرستان سلسله برای مبارزه با این بیماری، اقداماتی نظیر آموزش حضوری و چهره به چهره دامداران و روستاییان، توزیع بروشور، مایه کوبی فراگیر و گسترده دام‌ها علیه بیماری تب مالت، انجام تست اختصاصی بروسلوز، کشتار دام‌های آلوده ،بازدید مستمر از مراکز جمع آوری شیر و مستقر نمودن کارشناس دامپزشکی در این مراکز، نظارت بر خودروهای حمل شیر واخذ نمونه شیرواستفاده ازتست غربالگری در نمونه‌های شیرجمع آوری شده اشاره کرد.


دکتر دولتشاه در پایان افزوده است علائم تب مالت در انسان می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بین برود و دوباره باز گردد؛ در برخی افراد، تب مالت می‌تواند مزمن شود وعلائم آن تا چندین سال ادامه یابد.

اخبار الشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا