اخبار الشتراخبار لرستانالشترمقالات و یادداشت

مرگ مادر باردار محصول مدیریت پروازی است؟

یادداشت خبرنگار در نقد عملکرد درمان استان لرستان

 مرگ مادر باردار الشتری

یادداشت خبرنگار

پیک ایشتار – در هفته های گذشته به مانند ماههای گذشته شنونده خبر ناگوار مرگ مادر بارداری در بیمارستانهای خرم آباد و الشتر بودیم که  با گذشت چند هفته و ماه از این حادثه ناگوار، علت این مرگ همچنان در حاله ای از ابهام است.
گمانه زنی های رسانه ای بر اساس شنیده ها حکایت از عدم هماهنگی های بین شهرستانی و مسئولان درمانی استان دارد. انتظار پاسخگویی در مورد صحت و سقم و چگونگی این حادثه و پاسخگویی به شبهات آن بر عهده ریاست علوم پزشکی و معاون درمان استان لرستان است. که امیدواریم هرچه زودتر پاسخی در شان مردم لرستان بدهند.

تکرار این حادثه در کمتر از یک سال شاید دلیل محکمی باشد برای نقدی بر عملکرد مدیران و مسئولان پزشکی و سلامت لرستان  و تاثیر منفی بکارگیری مدیران پروازی در استان لرستان.

لرستان یکی از استانهایی است که همیشه از موضوع مدیریت پروازی رنج کشیده است و تبعات منفی فراوانی در بخش های تحت مدیریت مشاهده شده است. اصولا عدم حضور و یا عدم سکونت افراد در محل کار و مسئولیت خود چالشهایی را به وجود خواهد آورد که مهمترین آن را می توان عدم تسلط بر حوزه مدیریت و عدم شناخت مشکلات موجود و تمرکز بر رفع آنها خواهد بود . در این یادداشت نیم نگاهی به تبعات حضور مدیران پروازی در استان لرستان خصوصا در بخش درمان و آموزش پزشکی خواهیم داشت.

با وجود صدها پزشک مدیر و مدبر در علوم پزشکی استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان سرنوشت درمان و سلامت استان را به دست معاون پروازی سپرده است که ساکن تهران است.
معاون درمان علوم پزشکی لرستان، هفته ای چند روز از تهران به لرستان می آید و در همان روزها هم مشغول جراحی در اتاق عمل است، با این اوصاف چه زمانی می بایست در کنار همکاران خود به تلاش در راستای توسعه حوزه مدیریتی خود بپردازد؟

یکی از مهمترین وظایف این معاونت، جذب پزشکان متخصص برای استان است ، این امر چه میزان محقق شده است؟
در سالهای تصدی ایشان بر مسند معاونت، چند پزشک متخصص به شهرستان سلسله تخصیص داده شده است؟

ریاست دانشگاه علوم پزشکی لرستان می بایست پاسخگوی عملکرد ضعیف معاون درمان خود در بخش جذب پزشک متخصص در این استان باشد.
در گزارشاتی عنوان می شود که استان لرستان در جذب تنها ۸۰ پزشک متخصص موفق بوده است ، اما آیا این تعداد پزشک جوابگوی نیاز استان بزرگ لرستان می باشد؟   کما اینکه این میزان، در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده است بنابراین می توان گفت که این تعداد جذب، یک عدد روتین بوده و شق القمری در کارنامه ایشان محسوب نمی شود.

شاید جالب باشد که همین تعداد اندک جذب به شکل درست و با توجه به نیاز در استان توزیع نشده است به گونه ای که برخی بیمارستانهای استان صرفا یک یا دو متخصص حضور دارد که گویا از قضا همان تعداد کم هم رزیدنت و در حال آموزش می باشند.

هرکدام از شهرستانهای استان در صورت نیاز، بیماران را برای درمان به مرکز استان و شهر خرم آباد ارجاع میدادند، اما کمبود پزشک متخصص شرایطی را فراهم آورده است که متاسفانه بیماران استان باید برای درمان به تهران اعزام شوند که افزایش هزینه های چندبرابری را برای این مردم در پی خواهد داشت. بدون شک این امر را می توان ناشی از ناکارآمدی معاونت درمان در جذب پزشک متخصص برای استان و نتیجه عدم شناخت از حوزه به سبب عدم حضور مداوم قلمداد کرد.

ریاست علوم پزشکی استان که خود از مدیران بومی می باشد می بایست اقتدار مدیریت خود را  در قبال اعمال نفوذ مدیر زیر دستی و معاونین خود و انتصابات سلیقه ای و طایفه محور ایشان، پاسخگو باشد.

سلامت و درمان مردم هیچ مسامحه و باند بازی و طایفه گرایی را به خود نمی پذیرد.!! چرا تجهیزات مدرنی که شاید سالها آرزوی داشتن آن را در مراکز درمانی داشتیم با جدیت و تلاش نمایندگان مجلس و یا به هر عنوانی به استان اختصاص داده شده است به دلیل نبود نیروی متخصص باید همچنان غیر فعال بماند؟

چندسال دیگر باید منتظرماند که آرزوی راه اندازی و بهره برداری تجهیزات نیز محقق شود ؟؟

موضوع سلامت مردم را نباید به سیاست گره زد. قربانی اصلی این ناکارآمدی و استفاده از مدیران کارنابلد مسئولیت ناپذیر که دغدغه اصلیشان طایفه گرایی و رفیق بازی و سیاسی کاری است، مردم لرستان خواهند بود.

یکی از معضلات بزرگ لرستان در بسیاری از بخشهای مدیریتی استفاد از افراد غیر تخصصی ، کم تجربه ، کم سواد و نا آگاه در راس امور است . شاید بتوان این سوال را از جناب دکتر بیرانوند معاونت درمان استان لرستان پرسید که: چرا با وجود پزشکان عمومی و متخصص در استان، مدیریت بیمارستان های شهرستان های استان را به دست افرادی سپرده است که شنیده می شود مدارک کاردانی یا کارشناسی دارند؟
در حالی که سال گذشته این بیمارستان ها در دست پزشکان عمومی بودند! 
اتفاقات ناگواری که در حوزه ی سلامت و درمان استان رخ می دهد، از جمله مرگ ناگوار مادران باردار که در کمتر از یکسال دوبار حادث می شود، محصول ناکارآمدی حوزه ی درمان و مدیریت ناکارآمد پروازی می باشد. 

انتظار می رود تمام مسئولین در مسند مدیریت سلامت کشور که عموما هم پزشکان قسم خورده می باشند، اولویت اصلیشان مسئله سلامت باشد و آن را قربانی تعصبات قومی قبیله ای و سیاسی کاری به منظور تامین و جلب نظر عده ای خاص نکنیم. 

رونوشت :

استاندار استان لرستان
نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد

 

 

 

اخبار الشتر 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا